середу, 23 листопада 2011 р.

Пріоритетні напрямки розвитку соціально – психологічної служби в закладах освіти Надвірнянського району в 2011-2012 рр.


Аліна  Міняєва,  директор Надвірнянського  районного центру практичної психології   і  соціальної роботи

Нові соціальні вимоги, відповідні стратегічні зміни розвитку освіти України та загальноосвітні тенденції актуалізують соціально – психологічний супровід навчально – виховного процесу. Створення єдиної психологічної служби, яка вміщує дві категорії фахівців – практичного психолога і соціального педагога, усвідомлення їх функціональних обов’язків і вміння виконувати одне завдання через різні підходи, форми й методи – сьогодні є не тільки пріоритетним, але й необхідним для якісного здійснення соціально – психологічного супроводження всіх учасників навчально – виховного процесу.
   Основною метою діяльності психологічної служби є психологічне забезпечення та підвищення ефективності педагогічного процесу, захист психічного здоров’я і соціального благополуччя усіх його учасників: вихованців, учнів та педагогічних працівників.
Соціально – педагогічний патронаж спрямований на надання соціально – педагогічної допомоги соціально незахищеним категоріям учнів з метою подолання ними життєвих труднощів та підвищення їхнього соціального статусу.
   У цьому році виповнилося 20 років створення психолоічної служби системи освіти України.
   На кінець 2010 -2011 навчального року кількість фахівців служби становить 86 осіб, з них практичними психологами на 100 % забезпечені ЗОШ та ДНЗ, а от соціальними педагогами вакансії забезпечені лише на половину.
   Зростання кількості спеціалістів не завжди призводить до підвищення ефективності функціонування системи в цілому, отже в цьому аспекті невирішеним залишається питання розробки та впровадження моніторингу й оцінки ефективності діяльності практичних психологів і соціальних педагогів.
   Працівники служби виконують значний обсяг роботи з психологічного супроводу та соціально – педагогічного патронажу усіх суб’єктів навчально – виховного процесу. Переважна більшість видів роботи практичних психологів і соціальних педагогів має відбуватись у спеціально обладнаних приміщеннях згідно з Положенням про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів ( наказ МОН України від 19.20.2001 р. № 691). Тому термінового вирішення потребує проблема надання окремих кабінетів та створення належних умов праці для практичних психологів і соціальних педагогів.
   З огляду на аналіз діяльності практичних психологів, соціальних педагогів, особливо молодих спеціалістів, варто звернути увагу на відпрацювання алгоритму діяльності. Практичний психолог навчального закладу повинен сконцентрувати основну діяльність
на : вивченні рівня готовності дитини до шкільного життя, адаптації до нових умов навчання ( 1-ий, 5-ий класи); характерологічних особливостей дітей підліткового віку
( 7 – 8 класи); підготовки до профільного навчання ( 8 – 9  класи).
   Розбудова системи інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами покладає на психологів особливу відповідальність за створення комфортних умов їх перебування в навчальному закладі, підготовку решти дітей у класі, школі, батьків і вчителів до взаємодії з ними, розробку відповідних програм розвитку. У окремих випадках запровадження інклюзії в межах закладу відбувається хаотично, стихійно, що призводить до формального підходу в цоьму процесі.
   За таких умов, адміністрація навчального закладу ставить перед психологом неадикватні завдання, які можливо виконати виключно за умови тривалої і ефективної взаємодії кількох спеціалістів. Рівень підготовки практичних психологів і соціальних педагогів залишається низьким, тим більше в таких питаннях, як підходи до дітей з особливими освітніми потребами. З огляду на вказане є необхідним розробити та запровадити проблемно – тематичні курси спеціалістів психологічної служби до роботи в умовах інклюзивної освіти.
   Одним з пріоритетних напрямів діяльності залишається налагодження та забезпечення зв’язку між службами і структурами, котрі здійснюють патронат і супровід дітей, особливо тих, котрі опинилися у складних життєвих обставинах, віднесених до так званих « груп ризику».
   Ще одним важливим завданням, яке постало перед психологічною службою, є вдосконалення роботи з дітьми трудових мігрантів.  Необхідно проводити роз’яснювальну роботу з батьками щодо можливих наслідків несвоєчасної підтримки дитини у нових життєвих обставинах та тимчасової відсутності батьків, важливість та оптимальні шляхи підтримання контакту під час відсутності; налагодити схеми співпраці працівників освіти з батьками, особами, які тимчасово заміняють батьків, соціальними службами, службами у справах дітей; акцентувати увагу тимчасових опікунів на значенні освіти для подальшого розвитку та становленні особистості дитини, необхідності забезпечення не лише фізіологічних потреб, а і інших потреб виховання та розвитку дитини; тимчасовим опікунамі педагогічним працівникам відстежувати дозвілля з метою попередження потрапляння дітей в залежності, асоціальні проблеми, по можливості забезпечувати участь дітей в гуртках, волонтерських рухах та інших соціально прийнятних формах дозвілля.
   Вказані проблеми мають системний характер та зумовили розроблення Програми розвитку психологічної системи освіти області, відповідно і нашого району на період до 2012 року, в якій визначені пріоритетні напрями та завдання діяльності органів управління освітою з посилення соціально – психологічного забезпечення навчально – виховного процесу. А тому основним завданням діяльності районного центру практичної психології і соціальної роботи у 2011-2012 навчальному році є організація роботи психологічної служби  системи освіти району, забезпечення її чіткого функціонування відповідно до нормативно – правових документів, здійснення аналізу тенденцій розвитку інституту дитинства та особливостей реформування освіти з наступним вибором пріоритетних напрямів діяльності практичних психологів і соціальних педагогів.
   Головними завданнями діяльності центру на навчальний рік є:
- сприяння повноцінному розвитку особистості учнів на кожному віковому етапі, створенні у них мотивації до самовиховання і саморозвитку;
- забезпеченні індивідуального підходу до кожного учасника навчально – виховного процесу на основі його психолого – педагогічного вивчення;
- профілактиці і корекції відхилень в інтелектуальному і психофізичному розвитку вихованців та учнів;
-  організаційна робота з розвитку мережі служби системи освіти району: приведення у відповідність до нормативів чисельності посад соціальних педагогів;
-   науково – методичне забезпечення діяльності фахівців служби;
-  забезпечення безперервної освіти практичних психологів і соціальних педагогів: організація та проведення постійно діючих семінарів, спецкурсів, майстер – класів;
-  просвітницька діяльність з соціально – психологічних та соціально – педагогічних питань з усіма учасниками навчально – виховного процесу;
-  аналіз, узагальнення та впровадження досвіду кращих спеціалістів служби;
-  впровадження програм щодо формування навичок здорового способу життя, попередження будь – яких форм насильства щодо дітей, запобігання торгівлі дітьми тощо;
-  організаційна робота щодо належних умов праці фахівцям служби;
-  здійснення психологічної експертизи з метою надання особистої допомоги всім учасникам навчально – виховного процесу.
Вирішення завдань сприятиме підвищенню якості і забезпеченню доступності послуг у сфері практичної психології і соціальної роботи, спрямованих на збереження і укріплення здоров’я, створення умов для повноцінного і гармонійного розвитку всіх учасників навчально – виховного процесу, посиленню розвивального і виховного компонентів системи освіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар