середа, 23 листопада 2011 р.

Співпраця заступника директора школи з виховної роботи з практичним психологом,соціальним педагогом.

Галина Куцик ( Надвірнянська ЗОШ 1-3ст.№4)

Актуальним питанням для освітнього закладу є створення психологічно безпечного середовища у школі. Важливу роль у цьому відіграє адміністрація,психологічна служба освітнього закладу,діяльність всього педагогічного колективу і кожного педагога зокрема. У зв’язку з цим,одне з основних завдань педагогічного колективу та психологічної служби школи-моделювання і проектування освітнього емоційно комфортного середовища,в якому будуть задоволені основні потреби учнів,і в якому усі учасники навчально-виховного процесу зможуть зберегти і зміцнити своє психічне та фізичне здоров’я.

Саме в виховній роботі заступника директора,практичного психолога,соціального педагога є багато спільного,взаємопов’язаного . Це - всебічний розвиток особистості школяра та згуртування класного колективу,а також:

· Організація роботи з педколективом,зокрема з класними керівниками(педрада,методобєднання класних керівників);

· Організація роботи з батьками(батьківські збори,батьківський всеобуч)

· Організація роботи з громадськими організаціями(центр соціальної служби для молоді,інспекція у справах неповнолітніх,центр зайнятості населення);

· Профілактика шкідливих звичок(робота наркопоста);

· Робота з учнями,схильними до правопорушень(РПП,індивідуальні бесіди);

· Робота з обдарованими дітьми(конкурси,КВК,свята,виставки творчих робіт,звіт перед батьками);

· Робота з дітьми з особливими потребами(програма «Милосердя»).

Співпраця повинна ґрунтуватись на:довірі,доброзичливості,відповідальності,толерантності,емоційній взаємодії та взаємодопомозі;вільному висловлюванні думки під час обговорення загальних роблем,діловій критиці,відсутності тиску.

Дієвість складових частин системи виховної роботи зумовлюється глибокими знаннями індивідуально психологічних особливостей учнів,умов їх сімейного виховання,мікросоціального оточення.

Важливим є вивчення особливостей мікрорайону школи,соціально-педагогічного «портрету сімей учнів,можливостей залучення батьків до виховної роботи в школі,виявлення сімей,які потребують особливої педагогічної уваги.

Соціальний педагог,практичний психолог спільно з класними керівниками відвідують учнів вдома,вивчають мікроклімат та взаємостосунки учнів з їхніми батьками,виносять проблеми сімейного виховання на засідання ради профілактики правопорушень. Якісно проведена діагностика,вироблені рекомендації по відношенню до певних дітей,розробка педагогічних завдань допомагає вчителям у підготовці бази для індивідуального виховання кожної дитини,кращої її адаптації до умов занять в школі.

В кожній школі створюється база категорійних дітей і відповідно до кожної категорії дітей розробляються певні виховні заходи. Соціальний педагог складає акти обстеження побутових умов проживання дітей різних категорій в сім,ях  , ознайомлює з результатами (висновками обстежень)класних керівників. Соціальний педагог, практичний психолог відвідують уроки, виховні години,де спостерігають за психологічним мікрокліматом колективів, спілкуванням між учнями; учнями та вчителями. Розробляються  рекомендаціі  для  роботи з кожним колективом. Адже кожен колектив своєрідний і вимагає особливого підходу у вирішенні його  проблем. Часто ми бачимо конфліктні ситуації між підлітками, які спільно вирішують соціальний педагог та практичний психолог. Саме їм сьогодні доводиться проводити значну індивідуальну роботу з дітьми асоціальної поведінки. Щодня у них багато запитів у роботі від вчителів, заступника директора.

 Допомогти дитині зрозуміти своє місце у суспільстві, розкрити себе, підняти самооцінку – важливе спільне завдання виховної роботи школи. Нерідко  ми бачимо у дітей труднощі у спілкуванні з ровесниками, невпевненість у собі, своїх можливостях, занижену самооцінку. Які причини цього і як їх вирішити – складна робота психолога, соціального педагога, класного керівника. З цією метою здійснюється психолого – педагогічна корекція, консультація з батьками учнів, тренінгові заняття з дітьми. Невелика школа дає можливість охоплювати усіх категорійних дітей, отримувати необхідну інформацію.

 Про дітей групи ризику знаємо багато: в якій сім,ї виховується дитина, чим займається у вільний час, чи пропускає уроки без поважних причин,  з ким товаришує, чи має  шкідливі звички  .Систематично проводимо рейди-перевірки по виявленню курців серед учнів школи,повідомляємо їх батьків,проводимо зустрічі з медичними  працівниками.

 Ефективними є зустрічі з працівниками кримінальної міліції, яких ми запрошуємо як для індивідуально – профілактичних заходів, так і для участі в засіданнях РПП. Плідною є й співпраця школи з працівниками відділу у справах дітей райдержадміністрації.  Є конкретні проблемні діти ( а це 5-ро), над якими здійснюють контроль ці   працівники .

  Вони запрошують батьків на співбесіду, відвідують дітей вдома, цікавляться всіма їхніми проблемами, інформують нас, ми – їх про результати проведеної роботи. Це має вагомий вплив на батьків, учнів, усвідомлення їхньої відповідальності за виховання дітей, посилення контролю за дітьми.

  З метою попередження насилля в сім’ї, в школі було проведено:

   - розширене засідання класних керівників 1-11 кл. на тему: «Профілактика правопорушень у школі. Забезпечення захисту дітей від будь – яких форм фізичного або психологічного насильства» за участі представників відділу у справах дітей та працівників правоохоронних органів.

 - круглий стіл «Захист дітей від насильства та жорстокого поводження» - для учнів 8-9 кл.

 - батьківські збори у 5- х кл.: «Насильство в сім’ї ».

- семінар «Проблеми насильства в сучасному суспільстві».

 Особливе місце у виховній роботі нашої школи відводиться роботі з дітьми з особливими потребами. Реалізовується програма « Милосердя», початком якої став проект «Твори добро, бо ти – Людина». З якою радістю діти беруть участь у вогниках « Надії », відвідують вдома хворих дітей, організовують для них свята, конкурси, ігри. Звісно ця робота здійснюється під контролем педагогів, залучаються діти відповідного віку. Слід зауважити, що до групи «Милосердя » входять діти 5-7 класів, які не завжди успішно навчаються, активні в інших позакласних заходах, мають проблеми з поведінкою, але ці діти здебільшого мають зерно доброти.

  Щоб попередити правопорушення серед учнів , насилля в шкільних колективах, слід залучити учнів до відвідування цікавих для них гуртків . Цікаві для них виховні заходи здружують дітей, вони знаходять спільний інтерес.

  На базі школи працюють гуртки за інтересами, де діти розвиваються, удосконалюють свої вміння. Результативними є гуртки від центру творчості, РЕНЦу, де підлітки мають змогу профорієнтуватись. На перукарському гуртку сьогодні здобувають майстерність старшокласниці, які мали проблеми у стосунках з батьками, пропускала школу. Спільно з психологом школи проводиться профорієнтаційна робота. Індивідуальний підхід керівника гуртка, знання психології підлітків дає позитивний результат – проблемна дитина, якій недостатньо приділяється увага батьків, бачить свою мету – здобути професію.
   Як, бачимо, важливо спрямувати дітей до певного виду діяльності, цікавої тепер, необхідної в майбутньому . Слід орієнтувати учнів на позитив.

Немає коментарів:

Дописати коментар